Interband ın 2009 yılı en değerli markalar sıralamasında Dünyanın en değerli 28. markası olarak gosterilen ve bir sene içerisinde marka değeri olarak %10 luk bir artış göstermiş olan yaklaşık 12 milyar (12,004 bin dolar) lık bir marka değerine sahip bu perakende zinciri aynı zamanda bir İsveç firması.
Peki nasıl oluyorda Isveç'ten boyle buyuk bir dunya markası çıkabiliyor? Türkiye'den neden çıkamıyor ? Nedir IKEA yı bu kadar değerli kılan?
İncelememe IKEA nın global misyonunu inceleyerek başladım IKEA misyonunda '' Affordable solutions for better living'' yani ''Daha iyi bir yaşam için ekonomik çözümler'' diyerek varoluş nedenini belirlemiş.
Genel olarak tüketici davranıslarini incelediğimizde hep daha iyisine ulasma çabası daha iyisine sahip olma daha iyi şartlarda yaşamak amacıyla çalıştıklarını dusunursek IKEA ''Better Living'' (Daha iyi yaşam) kelimesini misyonuna taşımış. Misyonunun ikinci baskın kelimesi ise ''affordable'' Türkçe kelime anlamı ise daha iyiyi elde etmedeki en büyük korkumuz olan daha fazlasını ödemenin tam zıttı. Yani ''kartlanılabilir''.
Markalaşmak yolunda çok can alıcı,herkezce anlaşıla bilir yalınlıkta ve süreklilik arz eden misyonuyla cok sağlam çıkmış.
Stratejik Pazarlama konumlandırmasını incelediğimizde ise marka kendisini gerek çalışanlarını , gerek müşterilerini, gerek ise potansiyel müşterilerini ; ortağı (partner) olarak görüyor ve böylece marka ile tüketicilerin arasında aşılması zor olarak görülen ulaşılabilirlik duvarını aşmış oluyor.
''Your partner in better living : we do our part, you do yours, together we save money'' ( Daha iyi yaşam ortağınız: biz bize kalanı siz size kalanı yapın beraber karlı çıkalım) şeklinde bir pazarlama felsefesiyle yola çıkan IKEA bu felsefesinde beraberliğe , dostluğa değinerek bir anlamda kendisini üstün görmemiş oluyor.
Peki iyi bir misyon, başarılı bir pazarlama felsefesi ve zihinlerde konumlandırmadaki başarısı... 12 milyar$ lık bir marka değerine ulaşmak için yeterli mi ?
İncelemelerime göre IKEA yı bu kadar güçlü kılan bir güç daha var..
IKEA da dolaşırken kendinizi İsveç te dolaşır gibi hissediyorsunuz; Logosundaki renkler,giriş ve çıkışlarda yazan İsveççe ''Hoşgeldiniz'' veya ''güle güle'' yazıları, mağaza içinde duvarlara çizilmiş olan isveç şehirlerinin resimleri, kafeteryasında sunulan isveç kültürüne ait karides,isveç köftesi,somon lu burger gibi lokal yemekler size isveç kültürü hakkında bilgiler veriyor...
Evet IKEA marka olarak gücünü kendi kültürünün değerlerinden , kendi ülkesinin orjininden çıkmış olmasından ve aynı zamanda ulusal bir marka olmasından alıyor...
IKEA dunyanın heryerınde aynı atmosfere aynı konsepte sahip markalarıyla özbenliğini koruyarak gerek kendi markasının gerekse ülkesinin markasının değerini her geçen gün güçlendiriyor...
Umarım biz de bizi biz yapan değerlere sahip çıkan ve onlardan güç alan bir marka çıkartıp Dunya Markalar sıralamasındaki yerimizi alırız...
Hakan URCU
No comments:
Post a Comment