Yurtdışına çıktığımız zaman
gittiğimiz ülke ile ilgili ilk izlenimleri havaalanlarından alırız. Yazımda milyonlarca ziyaretçinin bu ilk izlenimleri değerlendiren ve otoritelerce kabul görmüş en profesyonel derecelendirme kuruluşu olan İngiltere merkezli Skaytrax’in değerlendirme kriteri olarak belirlediği yıldız sıralamasına ve yıllık yolcu kapasitelerine göre dünyanın en prestijli havalimanlarına değinmek istiyorum.
Temizlik, bavul bekleme süresi,
anlaşılabilir yönlendirmele tabelaları, göçmenlik bürosunda geçen süreler, transfer yolcuları için transfer bürosunun aktifliği , gümrüksüz satış mağazası sayısı ve
çeşitliliği, havalimanı içerisindeki restoranlar vb... 40 a yakın kriter ile havaalanlarını derecelendiren Skaytrax, 2016 sonunda dünyada sadece 8 adet havaalanını 5
yıldız kategorisine layık gördü.
Bu havalimanları:
1-
Haikou Meilan Airport ( Çin )
2-
Hamad International Airport ( Katar)
3-
Hong Kong Internationa Airport
4-
Munich Airport
5-
Nagoya Chubu Airport ( Japonya)
6-
Seoul International Airport ( Güney Kore)
7-
Singapore Changi Airport
8-
Tokyo Henada Internationa Airport
Listeden de anlaşılacağı gibi havalimanlarının çoğu Uzakdoğu
coğrafyasında yer almaktadır. Peki neden Uzakdoğu nüfus olarak çok yoğun olmasına rağmen insanlar bu kadar rahat ve konforlu bir havaalanı deneyimi nasıl geçirebilmekte?
Londra merkezli Legatum Enstitüsü, her yıl düzenli olarak
yayınladığı refah endeksini geçtiğimiz dönemde açıkladı. Bu endeks ekonomi, yönetim, eğitim,sağlık gibi 89
parametreden ölçüm yapmakta ve ülkeleri refah seviyelerine göre en iyiden en kötüye sıralamaktadır. Listede dikkatimizi çeken en önemli nokta Uzakdoğu ülkelerin hemen hemen tamamı dünya sıralamasında ilk 30 da yer almaktadır.
Refah seviyesi yüksek olan ülkeler ekonomik
açıdan zengin sayıldıkları için çalıştırdıkları
mavi yakalı elemanlar ile temizlik, güvenlik, uzun kuyruklar vb. konularda diğer
ülkelere göre avantajlı sayılmaktalar.
Ayrıca bu havalimanlarının tamamı şehir merkezi ile
bağlantı sağlayarak ulaşım sorunlarını tamamen çözmüş olup terminal sahalarına giriş çıkış
sürelerinde ciddi avantajlar sağlamıştır.
Uzakdoğu'daki İngilizce bilen personel sayısı ise ciddi ölçülerde yüksek olup havaalanlarında
hiçbir yolcu dil problemi ile karşılaşmamaktadır.
Yıllık yolcu kapasiteleri ne bakarak dünyanın en büyük havalimanlarını değerlendirecek olursak ;
1)
Atlanta Havaalanıv-105 Milyon
2)
Pekin Havalimanı – 94 Milyon
3)
Dubai International – 83 Milyon
4)
Los Angeles International – 80 Milyon
5)
Tokyo International – 79 Milyon
14) Atatürk Havaalanı – 60 Milyon
Atatürk Havalimanı 60 Milyon
yolcu kapasitesiyle dünyada 14. , Avrupada ise Frankfurt Havaalanı ile beraber
4.ve5. sırayı paylaşmaktadır.İstanbul'da yapımı süren 3. Havalimanı ise 3 etap sonunda toplam 150
Milyon kapasite ile dünyanın en büyük havalimanı olmaya adaydır.
Peki sadece yüksek kapasite ülke
imajı için yeterli midir?
Evet yıllık yolcu kapasiteleri çok önemlidir fakat ülkemiz için daha da önemli hedef 5 yıldızlı havaalanları
listesine girebilmek olmalıdır. Zira sürdürülebilir başarının sağlanabilmesi adına yolcuların bu havalimanını rahatlıkla kullanabilmesi ve bu noktada geçirdiği süreden keyif alması gerekmektedir.
Bu başarının sağlanması durumunda Kulaktan kulağa pazarlama ( WOM Marketing) yine sihirli değneğini dokunduracak ve havalimanımızın dünyadaki bilinirliği her geçen gün artacaktır.
5 yıldızı alabilmek adına hem operasyonel hem teknik hemde mimari anlamda birçok adım atılması gerekmektedir.
Bu başarının sağlanması durumunda Kulaktan kulağa pazarlama ( WOM Marketing) yine sihirli değneğini dokunduracak ve havalimanımızın dünyadaki bilinirliği her geçen gün artacaktır.
5 yıldızı alabilmek adına hem operasyonel hem teknik hemde mimari anlamda birçok adım atılması gerekmektedir.
1) Rahat ve ferah atmosfere sahip bir mimari yapı,
2) İngilizce ve faklı dillere hakim yeterli seviyede mavi-yakalı personelin verimli çalışmasının sağlanması,
3) 24 saat Havaalanından şehir merkezine ulaşım ağının sağlanması,
4) Havaalanı çevresine sağlanacak ticari alanlar ( otel, restoran vb.. )
5) Beklemeleri minimize edecek bavul dağıtım sistemi,
6) Yeterli seviyede gümrüksüz satış mağazası alanı,
7) Transfer ve gümrük ünitelerinin ideal sayıda olması,
8) Terminaller arası erişim rahatlığı,
9) Yeterli miktarda yönlendirme tabelaları ve bilgilendirme üniteleri,
10) Yolcuların güvenlik kaygısı duymadan seyehat edebilmesi,
3. Havalimanı Cumhuriyet tarihimizin en büyük projesi. Gerek
İstanbul’un coğrafi avantajı gerekse havacılık sektörünün büyüme hızına baktığımızda
ülkemizin vizyonunu arttıracak büyük bir proje.
Bu projede temel amacımız dünyanın en büyük kapasitesine
sahip olmasının yanında o kapasiteyi doldurabilmek adına beş yıldızı almak
olacaktır.
Umarız dünyadaki 9. Beş yıldızlı havalimanı olmaya dünyanın en güzel şehri olan İstanbul’umuzun üçüncü
havalimanı hak kazanır.
Hakan URCU
No comments:
Post a Comment